Salt oyunlaştırma ile ciddi oyun oluşmaz
Ciddi oyun ve oyunlaştırma terimleri çoğu zaman aynı konuyu ifade etmek için kullanılıyor. Her iki terim motivasyonu artırma ve rekabet oluşturma alanlarında benzerlik gösterselerde amaç ve strateji bakımından farklılıkları vardır.
Örneğin, oyunlaştırma tüm eğitim içerikleriniz için uygulanabilir bir tasarım metodolojisi iken ciddi oyunlar bağımsız ve spesifik bir hedef için geliştirilmiş özel projelerdir. Bu iletinin amacı eğitsel hedeflerinize uygun bir strateji belirleyebilmeniz için ciddi oyunlarla oyunlaştırma arasındaki farklara biraz daha yakından bakabilmenizi sağlamaktır.
Farklılıklara bakmadan her iki terimin tanımını özetle belirtmek istiyorum:
Oyunlaştırma özetle oyun tasarım öğelerinin ve oyun ilkelerinin oyun dışı bağlamlarda uygulanmasıdır.
Farklı bir deyişle, oyunlaştırma, oyun tasarımının bize sunduğu tüm eğlenceli elementleri alıp, sıkıcı ve oyun ile ilgisi olmayan konulara dahil ederek normalde yapmayacağınız ama yapmanız gereken işleri eğlenceli hale getiren metottur.
Oyunlaştırma hakkında daha detaylı bilgi için ilgili iletimizi incelemenizi öneriyoruz.
Ciddi Oyunların nihai hedefleri salt eğlence olmayan sosyal, eğitim ve pazarlama içerikli mesajlar iletmektir.
‘’Ciddi oyun: İnsanların öğrenme sürecini eğlenceli hale getiren oyundur.’’
Ciddi Oyunlar hakkında daha detaylı bilgi için ilgili iletimizi incelemenizi öneriyoruz.
İşte Ciddi Oyun Ve Oyunlaştırma Arasındaki Farklar
1- Yapısı
Oyunlaştırma rozetler, skor tabloları, ödüller ve takdirler gibi oyunlaştırma elementlerini mevcut eğitim programına dahil ederek oluşturulabilir. Ciddi oyunlar ise sıfırdan oluşturulur ve diğer içeriklerden bağımsız bir hedefe ulaşmanızı sağlayabilir.
2- Teşvik Yöntemi
Bir oyunu oynarken becerilerinizi kullanarak seviyeden seviyeye geçip sonunda tamamlarsınız. Bu başlı başına bir ödül olarak görülebilir. Diğer taraftan oyunlaştırma doğrudan ödül ile ilgilidir. Bu ödüller çalışanlarınızda güçlendirmek veya teşvik etmek istediğiniz belirli davranışlarla uyumlu olmalıdır.
3- Tasarım
Oyunlaştırmayı eğitim planına dahil etmek (örneğin seviyeler, ödüller ve skor tabloları gibi klasik oyunlaştırma elementlerini eklemek) için tüm stratejinizi gözden geçirmek zorunda kalabilirsiniz. Ciddi oyunun ise oyunlaştırmaya göre belki en büyük avantajı, tasarımsal açıdan mevcut eğitim içeriklerinizden bağımsız olarak eğitim ve gelişim planınızı destekleyici nitelikte olabilmesidir. Bu durumda bağımsız ciddi oyunlar çoğu durumda oyunlaştırmaya göre daha kolay uygulanabilir ve daha az maliyetli olarak öne çıkabilir.
4- Uygulama Farkı
Ciddi oyunlar en çok seviye tespiti, pekiştirme ve hızlı konu tanıtımları için kullanılır.
Örneğin, eğitime başlamadan birkaç dakika boyunca oynanan oyun sayesinde eğitim ihtiyacı duyulan konuları açığa çıkartır ve eğitimin kişiye özel olarak devam etmesini sağlar. Ciddi oyunları bazen zorunlu ama sıkıcı konular için etkileşimi ve ilgiyi artırmak için de kullanabilirsiniz. ‘’Bir kişi hakkında bir saatlik oyunla, bir yıllık konuşmadan daha fazlasını keşfedebilirsiniz. ‘’Plato. Oyunlaştırma ise motivasyonu belirli bir düzeyde tutmak ve personelin gelişimini takip etmek için faydalıdır.
5- Çıktı
Amaç ve strateji bakımından farklı olan bu uygulamaların çıktılarının da doğal olarak birbirlerinden farklı olması beklenebilir. Doğru tasarlanmış ciddi oyunlar, davranışlar üzerinde bir değişimi teşvik etmek için harika araçlardır. Ayrıca zorlanılan konuları tespit etmek ve bu konularda pratik yapmak için de çok uygun çözümlerdir.
Diğer taraftan oyunlaştırma, personelin izlediği eğitim yolunda doğru şekilde yüksek motivasyonla ilerlemesini sağlayan ve performansı hakkında bilgi verebilen uzun vadeli bir strateji olarak görülebilir.
Oyun-temelli öğrenme teknolojilerinde uzman olan Karl Kapp farklılıkları bu videoda çok güzel açıklamış (İngilizce)
Sonuç:
Sonuç olarak oyun ve oyunlaştırmayla ilgili birçok örtüşen özellik mevcut. Oyunlaştırma illaki bir oyun olmak zorunda değildir, daha çok bir sürecin ilerlemesini sağlarken motivasyon ve katılımı artırmayı amaçlamaktadır. Ciddi Oyunların ise spesifik hedeflere ulaşmamızı sağlayan sistemlerdir. Ciddi Oyunların aynen hikayeler gibi bir giriş, gelişme ve sonucu olmalıdır, oyunlaştırma için böyle bir zorunluluk yoktur.